Kamis, 19 November 2015

Adakah Anda Memberi Anak Anda Setiap Kelebihan?

Adakah Anda Memberi Anak Anda Setiap Kelebihan?

Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa pelarasan kiropraktik meningkatkan fungsi kognitif kanak-kanak. Saya akan bertaruh bahawa keputusan ini boleh diekstrapolasi untuk orang dewasa juga, walaupun saya akan mengatakan bahawa kesan ke atas kanak-kanak mungkin lebih mendalam.

Membangunkan otak adalah lebih responsif kepada rangsangan luar - laluan saraf sedang dibentuk dan otak mempunyai keadaan keplastikan yang tidak begitu mudah didapati di kemudian hari. Walau apa pun, kajian baru-baru ini telah dijalankan ke atas 157 kanak-kanak yang menerima rawatan kiropraktik untuk sekurang-kurangnya lima bulan. Dapatan kajian menunjukkan peningkatan yang ketara dalam gejala-gejala seperti hiperaktif, impulsivity dan tidak perhatian, serta kesukaran tingkah laku, sosial dan emosi.

Sebelum dan selepas menerima kursus penjagaan kiropraktik, ahli terapi pertuturan disahkan memberi anak-anak lapan ujian psikometrik standard yang menilai 20 kawasan yang berasingan fungsi kognitif - termasuk peningkatan dalam prestasi sekolah, interaksi sosial dan aktiviti sukan. Kajian mendapati bahawa semua 157 kanak-kanak menunjukkan peningkatan dalam 8 ujian dan 20 kawasan fungsi kognitif berbanding dengan nilai-nilai mereka sebelum penjagaan kiropraktik.

Ini bukan kajian pertama yang mendapati bahawa penjagaan kiropraktik mempunyai kesan positif ke atas kanak-kanak. Beberapa kajian lain telah menunjukkan peningkatan dalam ADHD, asma, sakit perut, jangkitan telinga dan lain-lain gejala zaman kanak-kanak biasa. Kiropraktor menumpukan kepada menghapuskan gangguan kepada sistem saraf supaya badan boleh berfungsi seperti biasa. Selalunya orang membuat andaian bahawa gejala masalah itu dan tidak pernah mencari punca gejala. Kiropraktor dilatih untuk menyiasat punca atau punca masalah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar